چگونه واقعیت افزوده خرید آنلاین را تغییر خواهد داد!
آذر ۲, ۱۳۹۵
واقعیت مجازی چیست؟
آذر ۳, ۱۳۹۵

در حال حاضر صنعت گردشگری به عنوان یکی از پر بازده ترین صنعت ها، بیش از پیش مورد توجه کشورها قرار گرفته است. به طوری که سهم قابل توجهی از درآمد ملی بسیاری از کشورها به صنعت گردشگری آن ها بستگی دارد. در اواخر قرن بیستم که اثرات جنگ جهانی دوم در زمینه های بسیاری از جمله صنعت، تکنولوژی و از همه مهم تر تفکر خلاقیتی بشر آشکار شد، دنیا با مفاهیمی جدید مانند کامپیوتر های شخصی، اینترنت، اینترنت صنعتی و غیره روبرو می شود. با ورود به قرن بیست و یکم، انسان ضمن استفاده ی موثر از تکنولوژی و توسعه ی آن، فرهنگ های بهینه سازی و نگاه فراگیر را نیز در استفاده از منابع به کار می بندد و عبارت “درست انجان دادن کار” را جایگزین عبارت “انجام کار درست” می کند و در عصر جدید مفهوم جدیدی تحت عنوان “درست انجام دادن کار صحیح” که همان مفهوم حقیقی بهره وری است، جایگزین مفاهیم قبلی میشود. نگاه فراگیر یا نگاه سیستمی باعث می شود که در ارزیابی هر سیستم به اثرات جانبی آن نیز بیشتر توجه شود.

صنعت گردشگری نیز از این تغییرات جهانی در امان نبوده و نخواهد بود. و به همین خاطر است که همزمان با پیشرفت های جهانی، صنعت گردشگری نیز دستخوش تغییراتی شده است و اصولا باید در رفتار با این صنعت، آن را به عنوان یک سیستم در نظر گرفت و سپس آن را مطالعه کرد.

واقعیت افزوده  (Augmented Reality) که به اختصار  AR و واقعیت مجازی (Virtual Reality) که به اختصار VR نامیده میشود، تحول عظیمی در اکثر زمینه های صنعتی، تبلیغاتی، مسیریابی، گردشگری و غیره ایجاد کرده اند.

و در حال حاضر با ترکیب این دو تکنولوژی، واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) که به اختصار MR  نامیده می شود ایجاد شده که تحولی بزرگ در این راستا می باشد.

تلفیق صنعت گردشگری با واقعیت ترکیبی، حوزه ی جدیدی را ایجاد میکند که باعث گسترش و پیشرفت صنعت گردشگری در ایران و جهان می شود.

در مطالب بعدی به تعریف مفاهیم “واقعیت مجازی”، “واقعیت افزوده” و “واقعیت ترکیبی” می پردازیم و با بیان تفاوت AR و VR ، و با تاکید بر واقعیت افزوده به تبیین ارتباط واقعیت ترکیبی با گردشگری در تخت جمشید می پردازیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *